Założenie firmy w Niemczech – o czym wiedzieć?

Bez względu na formę prawną, założenie firmy w Niemczech nie należy – z racji na klarowność przepisów – do najtrudniejszych. Z drugiej jednak strony jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać.

Po pierwsze – meldunek

Założenie działalności gospodarczej u naszego zachodniego sąsiada wymaga meldunku – osoby niezameldowane nie mają takiego prawa. Po zameldowaniu rzecz staje się jednak niezwykle prosta, bo wymaga tylko:

  • wypełnienia odpowiedniego formularza;
  • dostarczenia potrzebnych dokumentów (włącznie z potwierdzeniem zameldowania);
  • (w niektórych branżach) dostarczenia dodatkowych pozwoleń.

Jaka działalność?

Podobnie jak w Polsce, niemieccy przedsiębiorcy zakładają najczęściej jednoosobową działalność gospodarczą, ponieważ – na pierwszych etapach własnego biznesu – jest to rozwiązanie najmniej kosztowne. Gdybyśmy chcieli jednak zatrudnić pracowników, konieczna już będzie zmiana formy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę. Poza tym do wyboru mamy jeszcze:

  • przedstawicielstwo;
  • oddział.

Uwaga: założenie firmy w Niemczech wymaga realizacji zleceń od co najmniej dwóch zleceniodawców. W przeciwnym razie niemiecki urząd może nie wydać nam pozwolenia, stwierdzając, że w naszym przypadku założenie działalności wynika jedynie z chęci uniknięcia zawarcia umowy o pracę.

Składki emerytalne są dobrowolne

W przeciwieństwie do Polski, w Niemczech nie ma obowiązku opłacania ubezpieczenia emerytalnego – jest ono dobrowolne. Składki na ubezpieczenie zdrowotne są z kolei o wiele niższe i można je opłacać również w ramach współpracy z jakąś firmą prywatną (a nie tylko w ramach sektora publicznego).

Firmy consultingowe

Wielu polskich przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług consultingowych, i to nie tylko, jeśli chodzi o założenie firmy, ale także jej późniejsze prowadzenie. Dzięki nim można bowiem:

  • uniknąć wielu błędów formalnych na każdym etapie prowadzenia firmy;
  • zrozumieć realia panujące na niemieckim rynku;
  • poznać niemiecką kulturę biznesową;
  • określić realne (z perspektywy niemieckiego rynku) założenia dla firmy.

Pozostaje jeszcze jedno – ile kosztuje taki własny, niemiecki biznes? Jeśli chodzi o indywidualną działalność gospodarczą, będzie to niecałe 100 E. Natomiast spółka to już koszty rzędu 2000-3000 E.

Zajrzyj także na:

Doradztwo podatkowe w Katowicach i okolicach- czy warto?