Znakomita większość samochodów BMW posiada napęd na tylną oś. Jazda takimi pojazdami wygląda bardzo podobnie do tych, które mają napędzaną oś przednią. Jednak nie każdy aspekt jest identyczny. Zwłaszcza na śliskiej nawierzchni wiele może nas zaskoczyć. Sprawdźmy jak jeździć takim autem bezpiecznie.
Pierwsza rzecz o której musimy pamiętać, to o tym że BMW mają nie tylko na ogół napęd na tylne koła, ale również bardzo lekką tylną część pojazdu. Powoduje to, że samochód ma tendencję do nadsterowności. Co oznacza ten tajemniczy skrót? Chodzi oczywiście o ten fakt, że na śliskiej nawierzchni w poślizg o wiele częściej będzie nam wpadać tylna oś niż przednia. Jest to związane z tym, że tylne koła przekazują napęd i jednocześnie muszą utrzymać pojazd w zakręcie. Wszyscy wiemy, że jeśli zbyt mocno wciskamy pedał gazu, zwłaszcza na śliskim, to koła napędzane tracą przyczepność i zaczynają kręcić się szybciej, niż wynikałoby to z prędkości jazdy. Amatorzy mocnych wrażeń wykorzystują ten fakt do tak zwanego palenia gumy. Jednak przeciętny kierowca może nie zdawać sobie sprawy, że gdy tylne koła zaczną „mielić” podczas jazdy w zakręcie, to stracą jednocześnie zdolność do utrzymywania toru jazdy samochodu.
Wtedy nasze BMW zaczyna wpadać w poślizg, który rozpoczyna się od utraty przyczepności tylnej osi. Samochód może obrócić się w okół własnej osi, stanąć tyłem do kierunku jazdy, ale przy wyższych prędkościach najczęściej kończy się to wypadnięciem z drogi albo zderzeniem z innym uczestnikiem drogi, najczęściej niestety z jadącym z przeciwnego kierunku ruchu.
Jak łatwo się domyślić, powinniśmy znacznie bardziej uważać jeżdżąc z tylnym napędem. Zwłaszcza jeżeli jeździmy dodatkowo autem, które ma sporo koni pod maską. Obchodzenie się z pedałem gazu na mokrej nawierzchni musi być wyjątkowo delikatne, nie tylko w zakrętach ale i na prostej drodze. Gdy tylne koła stracą przyczepność w czasie jazdy na wprost, najmniejszy ruch kierownicą spowoduje obrócenie auta wokół własnej osi. To jedna rzecz, o której musimy pamiętać prowadząc BMW, ale również inne pojazdy mające napęd na tył. Kolejna to dbanie o stan opon. Tutaj jest to absolutnie kluczowa sprawa. O ile przy przednim napędzie jeżdżenie na nieco zużytych oponach często uchodzi płazem, to mając pojazd z napędem na tylne koła i dodatkowo sporo mocy pod swoją prawą nogą, musimy mieć opony w stanie bardzo dobrym. Nie próbujmy jednak zakładać nowych opon tylko na tylne koła, wszystkie cztery opony muszą być w możliwie najlepszym stanie.
Dobra przyczepność jest kluczowa, dzięki temu nawet jeśli przesadzimy z gazem, koła nie zaczną buksować i auto nie straci przyczepności. Pamiętajmy też by nigdy nie zapomnieć o założeniu zimowych opon na czas, jazda na letnich po śniegu i lodzie to proszenie się o poważny wypadek. Każdy właściciel auta z tylnym napędem, a zwłaszcza BMW – które dodatkowo posiadają bardzo mocne silniki, powinien zastosować się do powyższych porad. Bezpieczeństwo na drodze jest czymś, co powinno zawsze być zachowane, ponieważ chodzi tutaj nie tylko o nasze własne życie i zdrowie, ale również innych uczestników ruchu.
Więcej wiedzy odnoszących się do aut BMW i MINI znajdziesz na:
https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-serii-1/
https://warszawa.bmw-bawariamotors.pl/
https://www.bawariamotors.pl/mini/nowe-samochody/5-drzwiowe-mini-hatch/